ARTIKELEN B&F MAGAZINE

Longreads
12
Jun

Digitale ijstijd voor bankers?

Digitale IJstijd in aantocht voor Mammoet Bankers?

Zorgen de nieuwe Banking Start-ups voor nieuwe lente dankzij IT?

Van: René Baas, Partner Burnt Oak Partners Benelux

Terwijl ook de Rabobank als een van de laatste traditionele banken in Nederland recent heeft aangekondigd tot ingrijpende afslankingen om de kosten te kunnen beheersen, groeien nieuwe Digitale Banking-Start-ups zoals Bunq in Nederland en Venmo (onderdeel van Paypal) in USA dankzij effectieve IT services, zoals digitale apps voor onderlinge transacties. Is dit het begin van de ijstijd voor de Mammoet Bankers? Terwijl de lente aanbreekt voor de nieuwe Digitale Banking-Start-ups?
De Nederlandsche bank heeft ook vertrouwen hierin aangezien ze een officiële bankvergunning aan Bunq verleende. Kortom van Banken met IT naar IT-bedrijven met “banking device”.

Willen en/of kunnen de traditionele banken deze transformatie volgen? Waarbij dan vooral hun complexe legacy systemen (vaak nog op basis van Cobol), complexe apps en traditioneel ingestelde verdienmodellen een “analoog” blok aan de been zijn in de verandering naar een meer slagvaardig digitaal gebaseerd Sourcing model gebaseerd op eenvoud, innovatie en gebruiksvriendelijkheid. Wat is hierbij nog core business en wat kan worden uitbesteed? Het is te verwachten dat deze traditionele banken zullen worden verdeeld in aparte leen- en transactie units. De grote vraag is of dit op tijd plaatsvindt om te overleven.

Momenteel is het verdienmodel van Digitale Bankers nog voornamelijk gebaseerd op marginale pas-abonnementen en bepaalde transactie vergoedingen. Het is daarom te verwachten dat deze snel worden uitgebreid met andere IT gerelateerde services, zoals digitale communicatie op bais van bijvoorbeeld What’s app en Face Time. Dus eigenlijk een integratie van een “Banking What’s app “ met bel- en data communicatie in een beveiligde omgeving. Daarnaast ontwikkelen technologie bedrijven zoals Apple , Google en wellicht ook Amazon ook digitale bankdiensten. Zij beschikken in ieder geval over voldoende kapitaal.

De gebruikers (consumenten maar ook bedrijven) kunnen uiteindelijk dus kiezen uit een jungle met vele varianten voor hun financiele services. Essentieel hierbij is een goedkope, veilige , transparante en eenvoudige digitale app-service met voldoende identiteit en differentiatie van toegevoegde waarde voor de gebruiker. Alleen de echte Added Value Bankers zullen overleven.
Dit vereist ondermeer toepassing van integrale digitale hybride cloudservices met effectieve security shells, met behoud van flexibiliteit en connectiviteit.

Om de naderende “digitale” ijstijd voor de Mammoet Bankers te voorkomen zullen dus tijdig vergelijkbare maatregelen zoals in het kader van de Milieutop Paris 2015 moeten worden genomen; zoals invoeren van nieuwe marketing / business modellen en digitale technologieën. Duidelijke strategie modellering moet worden vertaald naar een effectieve operationele modellering, inclusief governance, die in de praktijk moet worden ingevoerd middels een eenvoudige tranformationele modellering. Elke modellering fase vereist een duidelijke sourcing. Deze aanpassing moet snel en effectief plaatsvinden om de ijselijke bevriezing te voorkomen. Hierbij is de transformatie van Cobol applicaties naar een moderne applicatie- architectuur nog maar kinderspel. De klant zal dan uiteindelijk bepalen waar zijn voorkeur naar uitgaat.

Het is de visie van Burnt Oak Partners dat de potentiële winnaars de grootste kans hebben als zij een effectieve sourcing strategie en taktiek hebben.

Banking&Finance