Geschreven door Gonzalo Benedit, President EMEA & APJ bij Workday

De financiële crisis ligt inmiddels alweer een aantal jaren achter ons. De crisis heeft de wereld en de financiële markten enorm opgeschud en, als reactie daarop, strengere compliance-eisen voor banken en financieel dienstverleners opgeleverd. Nu, in 2019, zijn disruptie en compliance voor deze organisaties een ‘fact of life’ geworden. Beide zijn tegelijk een aanjager van verdere groei en ontwikkeling – maar alleen als organisaties digitale transformatie hoog op de agenda hebben staan.

Wat is eigenlijk digitale transformatie? Iedereen geeft daar een andere betekenis aan. Voor de financiële dienstverlening bedoel ik er vooral de inzet van data en analyses mee om processen te automatiseren, slimme netwerken te ontwikkelen en steeds betere digitale klantdiensten te bouwen. In dit artikel ga ik graag in op een aantal specifieke terreinen waarop financieel dienstverleners moeten focussen om in dit digitale tijdperk succesvol te zijn en blijven.

1. Kijk vooruit, niet achterom

Disruptie door technologische innovatie heeft impact gehad op elke markt in de wereld, en de financiële dienstverlening is nog wel het duidelijkste voorbeeld van deze revolutie. Door de opkomst van digitale banken en FinTechs zijn de traditionele spelers als ING, Lloyds en Deutsche Bank gedwongen hun dienstverlening te veranderen om klanten binnen te houden en simpelweg overeind te blijven.

FinTechs hebben met hun laagdrempelige en klantvriendelijke benadering in korte tijd een groot marktaandeel veroverd. De traditionele banken hebben inmiddels gemerkt dat deze slagvaardige, digitale organisaties hun markt en bestaan serieus bedreigen. Daar moeten ze iets mee, maar tegelijk hebben ze te maken met de strenge regelgeving in hun sector, waardoor innovatie-initiatieven vaak gesmoord worden vanwege risicobeheer. Banken gaan risico’s liever uit de weg, maar als dat betekent dat je niet of nauwelijks innoveert, loop je misschien nog wel een groter risico. Uit een McKinsey rapport van alweer drie jaar geleden blijkt dat traditionele financiële instellingen hun winsten in 2025 met 20 tot 60 procent zullen zien kelderen als ze niet digitaal transformeren.

Het is dan ook geen verrassing dat toonaangevende financieel dienstverleners wereldwijd de overstap hebben gemaakt naar cloud computing. Met een technologieplatform in de cloud kunnen ze de uitdagingen en doelstellingen in dit digitale tijdperk aan. De cloud biedt financials schaalbaarheid en kosteneffectiviteit, maar er zijn ook nog een paar minder voor de hand liggende en net zo krachtige voordelen.

Zo biedt cloud banken bescherming tegen technologische veroudering door de nieuwste innovaties direct voor de eindgebruikers beschikbaar te maken, zonder dure en tijdrovende upgrade-operaties. Daarbij eist strengere regelgeving dat financiële instellingen niet alleen data goed beschermen, maar ook dat ze dat kunnen aantonen. Het is een groot voordeel als je dan de beschikking hebt over een eenduidig veiligheidssysteem via de cloud. Bovendien kunnen cloud providers gaandeweg hun softwareservices updaten om compliant te blijven met nieuwe wetten en richtlijnen – de last van updates ligt dus niet bij de gebruiker. Daarbij scheelt het enorm dat updates centraal in de cloud gebeuren en niet hoeven worden uitgerold over een veelheid aan systemen en een veelheid aan systeemversies. Niet voor niets is PwC heel stellig in de voorspelling dat de cloud de dominante infrastructuur wordt voor financieel dienstverleners.

2. Vergeet de backoffice niet

Digitale transformatie blijft soms nog wel eens beperkt tot de voorkant. Maar het is net zo belangrijk om de backoffice mee te nemen in de technologische innovaties van nu. Ook degenen die de facturen betalen, de salarisadministratie doen en de financiële verslaglegging en prognoses maken hebben de juiste tools nodig. Managers en bestuurders willen toegang tot meer data en diepere inzichten om betere beslissingen te kunnen nemen. Juist in de backoffice kunnen financieel dienstverleners het verschil maken door effectiever en efficiënter te opereren.

3. Neem de medewerkers mee

In ons privéleven zijn we al volledig ingesteld op de digitale transformatie. Dat schept verwachtingen voor de technologie op de werkvloer. Je wilt als medewerker niet een stap terug hoeven doen in technologisch niveau zodra je op je werk komt. Net zoals klanten gebruiksgemak en moderne tooling verwachten, zo willen medewerkers ook werken met hedendaagse systemen. Dat is noodzakelijk voor de dagelijkse werkzaamheden, maar het is ook noodzakelijk voor je positie als werkgever. Traditionele financieel dienstverleners zullen in toenemende mate moeite hebben om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden als ze werken met verouderde technologiën. De voordelen van een eenduidig en geïntegreerd systeem voor finance en HR zijn daarbij overduidelijk. Financials die klant zijn bij Workday rapporteren bijvoorbeeld een aanzienlijke tijdwinst in terugkerende activiteiten en taken en een vermindering van het personeelsverloop. En – niet onbelangrijk – verantwoordelijken voor HR en finance hebben zo meer tijd beschikbaar voor strategische samenwerking met de business.

Digitale transformatie is vaak een abstract begrip. Het krijgt pas waarde als het concreet gemaakt wordt. Financiele instellingen kunnen digitale transformatie tastbaar maken door het begrip te verbinden met kostenreductie, strategisch uitgavenbeheer en de implementatie van adequate financiële systemen. De enige logische manier om dat te doen is afscheid te nemen van on-premises software en gebruik te maken van alle voordelen en mogelijkheden van de cloud.