PayTech Talk is in korte tijd enorm gegroeid en is genomineerd voor de prestigieuze Corporate Content award voor beste podcast. De Amsterdamse podcast, waarin de belangrijkste ideeën, onderwerpen en technologieontwikkelingen rond betalingen in de financiële dienstverlening worden behandeld, brengt een innovatieve blik op de continue groeiende sector. We spraken met de producer van de podcast, Emily Robida, over de nominatie en hoe de podcast verfrissend weet te blijven. 

   

Hoe is PayTech Talk van de grond gekomen?    

“Wij, Cognito, zijn een paar jaar geleden van start gegaan. Onze specialisatie ligt bij financiële dienstverleners en fintech-bedrijven en de diensten die we leveren zijn gefocust op communicatie, PR en content. Daardoor hebben we veel contacten opgebouwd in de sector, vooral op het gebied van betalingen. We hadden dus het gevoel dat we ons aandeel in de betalingssector en alle kennis van ons Nederlandse netwerk op een positieve manier konden benutten. Daar hebben we werk van gemaakt met PayTech Talk, door de technologieën, ideeën en onderwerpen te bespreken die de sector bezighouden.”    

   

Betalingen zijn een belangrijk onderdeel van bankieren en financiën. Hoe werpt jullie podcast hier licht op?    

“Betalingen zijn erg complex. Wat we in de podcast proberen te doen, is de mechaniek erachter toegankelijk en interessant maken. Dus of je nu een expert of beginner bent op het gebied van betalingen, fintech of financiële diensten, of gewoon iemand die geïnteresseerd is in hoe dingen werken, onze podcast bied je altijd een interessante invalshoek. Met deze aanpak tackelen we verschillende onderwerpen zoals digitale transformatie, MKB-betalingen, marktfragmentatie, orkestratie en betalingen voor reizen en vrije tijd. Wij willen dat mensen naar ons kanaal komen om te begrijpen hoe geld beweegt.” 

 

Een van de gevolgen van de schrijversstaking in Hollywood was dat mensen meer podcasts gingen luisteren. Hebben jullie ook een groei gezien?    

“Ja, dat hebben we zeker gezien, maar ik denk niet dat we kunnen zeggen dat dat de reden is geweest! Ons aantal luisteraars is de afgelopen maanden met bijna 250% gegroeid en mensen uit meer dan 40 landen luisteren mee. Nederland is koploper, maar wordt nauw gevolgd door de VS, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Mexico.”    

   

Wat maakt PayTech Talk uniek?    

“Wat ons onderscheidt is dat we relevante content leveren die tegelijkertijd interessant is voor een breed publiek. Gesprekken over betalingen en technologie kunnen gemakkelijk uitmonden in zeer technische discussies. Wij leggen complexe onderwerpen op een boeiende manier uit, zonder de technische details tekort te doen. We hebben bijvoorbeeld afleveringen gedaan over het geluid van betalingen, wat sciencefiction ons vertelt over betalingen, en innovaties die echt laten zien hoe betalingen verweven zijn in alle aspecten van het zakelijke en consumentenleven.”  

 

Hoe past dit bij jullie finaleplaats in de Corporate Content Awards?    

“Met het winnen van deze prijs wordt innovatie en creativiteit in corporate storytelling beloond. De erkenning die je daaruit krijgt is heel waardevol. We werden onlangs ook aangewezen door IXOPAY, betalingen orchestrator voor onder andere DHL, Siemens, crypto.com en eToro, als één van hun must-listen podcasts. Cognito heeft de afgelopen jaren al twee verschillende Corporate Content Awards gewonnen voor podcasts. Beide voor DealTalk, daarin praten we over fusies en overnames. Door nog een Award te winnen laten we zien dat we de go-to agency zijn voor financiële podcasts.”    

 

   

Wat heeft de podcast in de toekomst voor ons in petto?  

“In ons nieuwe seizoen gaan we dieper in op innovatie. We gaan het hebben over betalingen wereldwijd en geven een kijkje in hoe mensen betalen in verschillende landen – B2B, P2P, in de winkel en e-commerce. We werken ook aan content over betalingen in de auto-industrie en contant geld. Tot slot zullen we blijven laten zien hoeveel slimme mensen uit alle lagen van de bevolking zich bezighouden met betalingen. We blijven dus diverse gasten uitnodigen in de show en het doel om de meest inclusieve betalingspodcast die er bestaat te worden.”