Jongvolwassenen tussen de 18-35 jaar hebben weinig vertrouwen in persoonlijke aandacht van banken, dat is gebleken uit het onderzoek van de SNS-bank. Maar liefst 62% denkt dat banken geld belangrijker vinden dan de mensen. Daarnaast voelt het alsof ze behandeld worden als ‘een nummer’. De nieuwe directievoorzitter Angela Eijlander kondigt aan dat SNS een nieuwe koers gaat varen waarin aandacht voor de mens centraal staat. “Bij SNS staat de mens op de eerste plaats. We zijn ervan overtuigd dat de juiste aandacht leidt tot persoonlijke groei,” aldus Angela.

Ondanks het gebrek aan enthousiasme voor de banken, heeft 80% van de jongvolwassenen wel behoefte aan goede adviseurs bij belangrijke financiële momenten ik het leven. Daarnaast is er meer gerichte aandacht nodig voor de uitdagingen waar jongvolwassen voor staan. Het blijkt dat 55% meer inzicht wilt in persoonlijke groeimogelijkheden en 58% wil meer kennis hebben om financieel te kunnen groeien. Naast het groeien, maakt 38% zich zorgen over hun financiële positie in de toekomst, met name om huisvesting. Slechts 20% maakt zich juist geen zorgen over het vinden van een huis.

Ongeveer een kwart van de jongvolwassen vindt dat ze te weinig persoonlijk contact hebben met de bank. Ruim driekwart van de mensen zou het prettig vinden om persoonlijk contact te hebben met een medewerker van de bank. Eijlander: “Om jongvolwassenen beter te kunnen helpen, is het dus belangrijk om dichter bij elkaar te komen. We gaan echt aan de slag met deze bevindingen. Daarom vaart SNS per vandaag een nieuwe koers. We gaan ons nog meer verdiepen in de mens achter het geld door samen te kijken naar welke dromen en doelen er zijn. Samen met hen kijken we naar wat ze nodig hebben en naar wat hen in de weg staat. Daar gaan we actief mee aan de slag. Alles zodat ook zij een eerlijke kans krijgen om tot hun volle potentieel te kunnen groeien. Zo kan je vanaf 14 februari in onze winkels terecht voor ‘groeicoaching’, waarbij een groeicoach kijkt naar jouw persoonlijke situatie, dromen en ambities en de barrières die dit wellicht nog tegenhouden.”

Ook zijn ze bezig met het opzetten van een jongerenboard. “In het jongerenboard zitten vertegenwoordigers van jongere generaties die de top van onze organisatie adviseren. Op die manier luisteren we niet alleen naar jongeren, maar geven we hun ook echt een stem”, aldus Eijlander.