Op dag 1 van het Swift Operations Forum Europe (SOFE) 2018 draaide het om innovatie. De dag werd geopend door Leo Punt, hoofd van de EMEA Services and Support bij Swift. Een van de “buzzwords” van 2018 is AI (Artificial Intelligence), waarvan Stephen Gilderdale (Chief Platform Officer bij Swift) opmerkte het ondanks de snelle ontwikkeling nog steeds in de kinderschoenen staat.
De dag werd verder ingevuld door presentaties van Craig Young (Chief Information Officer bij Swift), Benjamin Badot (R&D-manager bij Swift) en een case study van Claire Josserand (SWIFTLab & Innovation manager). De Case study werd afgesloten met een videoboodschap van CEO Gottfried Leibbrandt. Hij benadrukte dat innovatie vitaal is voor de organisatie en dat het een uitdaging is om innovatie te koppelen aan waar banken hedendaags mee bezig zijn en de informatie die zij hebben, in plaats van te innoveren om het innoveren.
Lees het uitgebreide verslag van dag 1 van SOFE 2018 hier.
Dag 2 stond in het teken van cybercrime en werd afgetrapt door Jamie Woodruff, Directeur van MetricsCloud en gerenommeerd ethisch hacker. Hij vertelde over de evolutie van cybercrime over de jaren, van kwaadaardige code tot zogenaamde ransomware. In de middag van dag 2 werd Woordruff vergezeld door Petra Hielkema (Director of payments and market infrastructure bij De Nederlandsche Bank) en Karel de Kneef (Global head of security operations bij Swift) voor een paneldiscussie. De discussie werd gemodereerd door Sakia Devolder, hoofd van West- en Centraal-Europa bij Swift.
Vervolgens gaf Bernard Spitz, Financial Services Industry consultant bij Swift, een brainstormworkshop over het zogenaamde “cyber resilience”, oftewel de verzameling maatregelen die ervoor zorgt dat organisaties weten hoe zij moeten handelen tijdens inbraak of een cyberaanval. Volgens Spitz bestaat cyber resilience uit de volgende 4 lagen:
- Indentificeren en beschermen
- Opsporen en reageren
- Instant herstel
- Volledig herstel van infrastructuur
Spitz benadrukte dat deze beveiligingsmethodologie cruciaal is bij het ontwerpen van nieuwe producten en dat Swift’s klantenbeveiligingsprogramma deze vier lagen weerspiegelt.
Lees het volledige verslag van dag 2 van SOFE 2018 hier.