Brexit zorgt voor internationaal toenemende vraag naar financieel advies

HK&P, tot voor kort in Nederland bekend als Haverman Koteris & Partners, zet met het openen van kantoren in Dublin en Luxemburg de eerste stappen over de grens. Mede doordat Brexit voor toenemende vraag naar financieel advies zorgt, internationaliseert het snelgroeiende adviesbureau. De komende vijf jaar verwacht het bedrijf nog meer kantoren wereldwijd te openen.

Aanjager van de eerste internationaliseringsronde van HK&P is het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Het bedrijf, met een omzet van circa 5 miljoen euro, ziet veel financieel dienstverleners naar Ierland en Luxemburg vertrekken en signaleert een groeiende vraag naar financieel advies door deze ontwikkeling. “Of de Brexit nu hard of zacht is, er verandert veel voor onze klanten en wij kunnen ze helpen deze veranderingen vorm te geven”, aldus Remco Koteris, medeoprichter en CEO van HK&P.

In alle landen biedt het bedrijf diensten binnen de servicegebieden ‘industry consulting’, ‘data & analysis’ en ‘implementation, migration & execution’ aan. Lokaal komen daar ‘specialties’ bij. “In Ierland zijn bijvoorbeeld veel bedrijven die zich bezighouden met aircraft leasing of hedge fund accounting. Wij hebben lokaal ook consultants die gespecialiseerd zijn op dat gebied”, aldus Koteris.

Grote ambities

HK&P is opgezet als een cellenstructuur, met een centraal hoofdkantoor en zelfstandige kantoren per land, die door deze structuur vrij eenvoudig te starten zijn. Koteris erkent dat HK&P hoge verwachtingen heeft van de groeimogelijkheden in de markt. “We zien dat er wereldwijd een grote behoefte is aan een global niche player met ons profiel.”

Afwijkende bedrijfscultuur

HK&P onderscheidt zich van andere partijen door haar focus op hoogwaardige consultants en door in te zetten op softe factoren als happiness, iets dat in de financiële wereld nog geen gemeengoed is. “Wij werken alleen met zeer ervaren en zelfstandige mensen die we kennen, waarvan we weten dat ze goed werk leveren”, aldus Koteris. “Dat hangt samen met ons principe ‘Quality People, Quality Delivery’; we geloven daarbij dat blije werknemers leiden tot blije klanten.”